Zsonglőr a Heaven’s Gate-nél
Michael Ciminónak
A szutykos asztal mögött, ahol Kristofferson eszi a
reggelijét, van egy ablak, amely egy tizenkilencedik
századi utcára néz a Wyoming-beli Sweetwaterben. Odakint
zsonglőr ügyködik, cilinderben van és frakkban,
vékony kis fickó, három botot tart
a levegőben. Gondolkozz el ezen egy percre.
Itt van ez a zsonglőr. Ez a bámulatos produkció, fej és kéz.
Egy férfi, aki a megélhetéséért zsonglőrködik.
A maga idejében mindenki ismert sztárt
vagy revolverhőst. Vagy egyáltalán, valaki olyat, aki másokat
noszogat. De hogy zsonglőrt! Áll a kék füst
ebben a rémes kávézóban, és afölött a szutykos asztal fölött, ahol két
felnőtt férfi beszélget egy nő jövőjéről. Meg valamiről,
valamiről a Szarvasmarhatartók Szövetségével kapcsolatban.
De a szem folyton visszatéved a zsonglőrre.
Arra a parányi látványosságra. Ebben a percben Ella szorult helyzete
vagy az emigránssors
közel sincs olyan fontos, mint ennek a zsonglőrnek a trükkjei.
Egyáltalán hogy került képbe? Mi a sztorija?
Én erre a sztorira vagyok kíváncsi. Bárki
hordhat fegyvert és vonulhat peckesen. Vagy beleszerethet
valakibe, aki mást szeret. De zsonglőrködni,
az istenért! Erre tenni fel az életed.
Evvel foglalkozni. Zsonglőrködéssel.
Berta Ádám
fordítása